У законодавстві України вказані дві причини, за якими покупець може зробити повернення або обмін купленого ним товару:
1. Якщо товар не відповідає заявленому виробником якості
2. Якщо товар повністю відповідає всім вимогам, але з якоїсь причини не влаштовує покупця
Купівля неякісного товару.
У Законі України «Про захист прав споживача» в ст.8, йдеться, що якщо покупець виявив суттєві недоліки в товарі, які могли виникнути тільки через виробника, то він має повне право вимагати його заміну або повернення своїх грошей.
Явними недоліками, якщо спиратися на п.12 ст.1 Закону України «Про захист прав споживача», можуть вважатися недоліки, через які товар неможливо використовувати за призначенням. Якщо такий недолік з'явився з вини виробника і після ремонту з'являється знову з незалежних від покупця причин і при цьому ще наділяється хоча б одним з цих характерних ознак:
1. Усунення його взагалі неможливо
2. На його усунення потрібно часу більше двох тижнів
3. Він якимось чином змінює товар, що вже не входить в частину договору про покупку
Якщо буде потрібна перевірка якості товару, то може бути проведена експертиза в спеціальному Сервісному Центрі, в процесі якої буде перевірятися дотримання умов, зазначених в гарантійному талоні, експлуатації товару споживачем. Спираючись на п.4 ст. 17 Закону України «Про захист прав споживача» експертиза може бути організована протягом трьох днів з моменту отримання письмової згоди споживача на проведення такої перевірки. Якщо експертиза покаже, що недоліки, які з'явилися після передачі товару споживачеві, стали результатом порушення умов по використанню товару споживачем, збереження або перевезення, то споживач зобов'язаний буде сплатити цю експертизу з власної кишені.
Якщо ці вимоги не зможуть бути виконані вчасно, то покупець може попросити замінити бракований товар на такий же товар тільки іншого виробника, обраний ним, відповідно з переглядом ціни і поверненням грошей, якщо в цьому виникне потреба. Товар може відрізнятися маркою і моделлю.
Якщо проводиться заміна товару з недоліками на товар такого ж виробника і моделі, який змінився в ціні, то перерахунок вартості не роблять. Якщо заміна товару проводиться на товар відповідної якості іншого виробника або моделі, то перерахунок вартості бракованого товару в разі підвищення його вартості здійснюється виходячи з його ціни в період обміну, а в разі зниження ціни - виходячи з його вартості на день покупки.
Прохання покупців по поверненню грошей повинні задовольнятися в той день, коли вони були пред'явлені, а у випадках відсутності можливості повернути гроші - в період семи днів. Якщо під час розрахунку з'ясовується, що ціна на товар зросла, то розрахунок проводиться на момент пред'явлених вимог, а у випадках зниження - на момент покупки.
Купівля якісного товару
Посилаючись на Закон України «Про захист прав споживача» і ст.9 покупець може протягом двох тижнів поміняти товар на такий точно:
• якщо товар не влаштував покупця за кольором, розміром або формам.
• не можна застосовувати за призначенням, але за умов, що товар не використовувався покупцем і має товарний вигляд, споживчі якості, заводську упаковку, пломби і документи.
Якщо в момент обміну такого ж товару немає в наявності, то покупець може:
1. Купити будь-який інший товар
2. Отримати назад свої гроші, витрачені на покупку товару
3. Поміняти товар на такий же при першому ж його надходження у продаж.
Під час процедури повернення грошей, розрахунки з покупцем проводяться виходячи з ціни на товар в день покупки. Ви можете вимагати у продавця свої гроші назад, витрачені на покупку товару і він повинен їх повернути в той день, коли були пред'явлені ці вимоги або у випадках відсутності можливості повернути всю суму - протягом семи днів і не днем пізніше.
Вимоги споживача будуть розглядатися тільки після пред'явлення товарного чека, який підтверджує покупку, збереження повної комплектації товару, наявності упаковки від виробника, на якій повинен бути штрих код і заповнений гарантійний талон. У випадках, коли відбувається повернення товару неналежної якості, споживач зобов'язаний надати акт (з круглою печаткою), який він повинен отримати в спеціальному Сервісному Центрі. В акті належні бути вказані «істотні недоліки» придбаного товару.
Ви можете добитися заміни товару або повернення грошей, тільки якщо будете дотримуватися всі умови.
Але є причини, за якими Вам можуть не поміняти товар або не повернути гроші. наприклад:
1. З дня покупки товару, який не має недоліків, пройшло більше двох тижнів
2. Товар, який не має суттєвих недоліків, але вже не має вигляд нового товару і є якісь дефекти, що виникли з вини покупця
3. Під час перевірки якості товару були виявлені факти, що свідчать про спробу розтину, ремонту або інших порушень гарантійного обслуговування
4. Відсутність документа, який підтверджує купівлю товару, гарантійного талона або повної комплектації товару
Також варто звернути увагу на те, що відповідно до п.3 ст.4 Закону України «Про захист прав споживача» споживач зобов'язаний:
1. Перед тим як використовувати товар потрібно вивчити правила по експлуатації товару, які йдуть разом з ним
2. У випадках, коли не зрозумілі умови по використанню купленого товару, споживачеві слід звернутися за консультацією до продавця, виробника або іншої особи, зазначеної у документах.
3. Використовувати товар за призначенням і не порушувати умов експлуатації, які вказані в документах виробника або продавця.
4. Щоб уникнути негативних наслідків використання товару, споживач зобов'язаний дотримуватися заходів безпеки, зазначених в документах виробника або в разі відсутності їх, дотримуватися загальноприйнятих заходів безпеки при експлуатації товарів даної категорії